Czech
PLAVÁNÍ DĚTÍ

 









 
Úvod


  
Hry pro rozvoj psychomotoriky
Náměty a hry, které rozvíjejí některou ze schopností nutných pro rozvoj komunikačních dovedností

Cílem nabízených aktivit je rozvíjet dovednosti, které přispívají ke schopnostem dobré komunikace dítěte.

Činnosti k rozvíjení jemné motoriky

Motorika ruky úzce souvisí s hmatem a koordinací pohybů

  • Kartáčování rukou kartáčkem na nehty, masírování rukou „ježečkem"
  • Hledání malých hraček (předmětů) v míse s rýži (hrachem, fazolem, korálky...) (většinou hra děti baví, těší se, „co na ně vykoukne", a zároveň, nic netuše, zásobují mozek mnoha informaci z hmatových tělísek, z proprioreceptorů, rozvíjí se stereognosie... jemná motorika)
  • V míse s pískem hledat mušličky a kamínky - vybírat je a dávat do krabiček
  • Modelování (plastelína, modurit, těsto, terapeutická hmota1) - př.: vyválení hada, zamotání šneka, zmačkání do kuličky, placka, vytahování paprsků sluníčka, „štípání hada", stromeček, obtiskování prstů; činnost by měla být co nejplynulejší, pomalé pohyby hlavně při válení po podložce by měly vycházet z ramen a mít větší rozsah (do napnutých loktů); práce s papírem nebo přírodním materiálem (kaštany, žaludy, listy...) - trhání papíru, novin + lepení (výroba koláže)
  • Kreslení křídami (nebo malování prstovými barvami) na velkou plochu (balící papír)
  • Manipulace se lžící - nabírání např. písku, vysypávání do kyblíčku, práce s tiskátky (nutná jemná motorika i síla)
  • Dotýkání se desky stolu postupně všemi prsty
  • Dotýkání se palce postupně jednotlivými prsty
  • Navlékání koleček na provázek (knoflíků na nit)
  • Otevírání krabic, uzávěrů, obracení ponožek na ruby
  • Překládání ubrousků, utěrek, kapesníků
  • Zkoušet kreslit prstem (prstové barvy), silnějšími trojhrannými tužkami, křídou - kola, „ležaté osmičky", „rozbíhající se šneky", spojování bodů (zachovávat směr shora dolů a zleva doprava - př. Prší z mraků, loď pluje k ostrovu...)
  • Poznávání předmětů (hraček) jen podle hmatu - Kimovy hry
  • Šroubování prsty, nářadím, zatloukání a další kutilské činnosti
  • Navlékání na tyčku, silnější drát, silon, pomocí jehly, šití a vyšívání
  • Všechny hry s míčem
  • Jakákoliv manipulace s předměty, postupně stále menšími (skládání, rozebírání, třídění, sestavování...)

Cviky pro rozvíjení motoriky mluvidel

  • Pohyb jazyka dopředu a dozadu, z pusy ven a zpět - čertík
  • Pohyb jazyka z pravého koutku do levého a zpět - čertík se rozhlíží, ještěrka mává ocáskem
  • Pohyb jazyka nahoru a dolů - olíznout si špičku nosu, bradu, olíznout si horní ret, dolní ret
  • Pohyb jazyka do kruhu - olíznout si rty kolem dokola jednou, později i víckrát, zkoušet na obě strany (předpokládá dobré zvládnutí předchozího úkolu)
  • Pohyb rtů - našpulit rty - dáváme pusinku, foukáme, olizujeme si prst namočený např. do jogurtu, pískáme...
  • Pohyb rtů - roztáhnout rty doširoka, úsměv, pejsek cení zoubky
  • Jazyk se stočí špičkou nahoru a dozadu po patře a rychle se natáhne - zvuk připomíná klapání koňských podkov
  • Uvolnit rty a brnkat prstem o dolní ret (brm, brm)
  • Kloktání (procvičuje patrohltanový uzávěr)
  • Nafouknout obě tváře a prsty „propíchnout" - balón praskl
  • Horními zoubky stahovat jogurt nebo krém z dolního rtu
  • Pohyb jazyka po horní a dolní alveole
  • Ťukat špičkou jazyka na horní alveolu - datel klepe, někdo ťuká...
  • Špička jazyka se opře o horní alveolu a klesne k dolní (už bez pohybu do stran) - lezeme na půdu a utíkáme do přízemí, zvedneme nahoru kamínek a pustíme ho rovně dolů... brada by měla být v klidu, pohybujeme pouze jazykem
  • Vibrace volných, k sobě přiložených rtů při výdechu - jako frká koník
  • Nafouknout obě tváře a pouštět vzduch po troškách ven přes pevný závěr - děda kouří fajfku, mašinka se rozjíždí a pomalu zvyšuje rychlost (PB), případně lze držet nos ucpaný
  • Držet horní zuby proti dolnímu rtu - foukat jako vítr - fí
  • Udělat kapříka - vysát vzduch z tváří - vmáčknout je, rty tvoří osmičku
  • Přitisknout špičku jazyka za dolní zuby a trochu otvírat a zavírat pusu - klíček dáme do zámku, otevřeme a zavřeme dveře
  • Roztáhnout jazyk do placičky a okrajem ho přitisknout ke všem dolním zubům - máma dělá placku z těsta a zoubky jsou formička, totéž nahoře
  • Zvednout okraje jazyka nahoru - udělej mističku, ruličku
  • Špičkou jazyka jet po horním patře, zezadu ho zkusit vytlačit ven (jazyk se ohne do oblouku a přimáčkne se na patro) - prst je zvědavý, ale nepatří do pusy, musíme ho vyhnat

Grafomotorika

  • Kruh - klubíčka, nejdřív velké, postupně zmenšovat, „rozmotávat", pak teprve „namotávat" (sluníčko, hodiny, kolo u auta...)
  • Elipsa - svislá, mírně nakloněná i ležatá (auto jezdí dokola, letadlo, provázek...)
  • Kruh a elipsa rozvinutá po řádku, shora dolů a zdola nahoru - spirály (kouř, rozmotaná stužka, oblaka, koruna stromu...)
  • Osmička - ležatá, svislá a šikmá (letadlo, krasobruslař)
  • Osmička rozvinutá do řádku (krajka, mašlička na dárek), svisle (padá lístek ze stromu)
  • Oblouk horní opakovaně zleva doprava a zpět (děti si házejí s míčem), oblouk dolní (houpačka, kyvadlo hodin apod.)
  • Oblouky rozvinuté po řádce (vrabec nebo míč skáče, špičaté vlny na vodě), případně lze i shora dolů a zdola nahoru
  • Vlnovka (mašlička, měkké vlny na vodě)
  • Čáry - vodorovné (silnice, naskládané dřevo), svislé shora dolů (padá kamínek, stavíme klec pro lva), zdola nahoru (roste tulipán, pampeliška), šikmé shora dolů (prší), šikmé a prohnuté zdola nahoru (fouká vítr a zvedá listí)

Koordinace oko - ruka

  • Hra „zrcadlo" - dospělý nebo jiné dítě dělá různé pohyby a dítě je zkouší co nepřesně napodobovat
  • Navlékání korálků, knoflíků
  • Vkládání geometrických tvarů do krabice s otvory
  • Vymalování obrázků podle legendy (př: *- modrá, <- červená...)
  • Práce s tiskátky (nutná jemná motorika i síla)
  • Přelévání vody, nebo přesypávání písku (mouky) do různých nádob
  • Vytleskávání rytmu
  • Pohybová cvičení - trakaře (ve dvojicích), válení sudů
  • Chůze po čáře na zemi, po šňůře
  • Nošení např. pingpongového míčku na lžičce
  • Prolézání tzv. opičí dráhy (častá změna polohy těla - plížení, překročení, lezení po čtyřech, „kutálení sudů", házení míče...)
  • Házení míčky, papírovými koulemi, kamínky do koše,